Knjiga: Marsovac

Naslov originala: The Martian

Autor: Andy Weir

Recenzija knjige:

Marsovac je knjiga koju ne možemo uvrstiti niti u jedan specifičan žanr, koji poznajemo. Razlog je vrlo jednostavan. Ovu knjigu mogu pročitati i ljubitelji avantura, i ljubitelji znanstvene-fantastike, ali i svi koji vole knjige o samopomoći i/ili preživljavanju. Veći dio knjige je pisan u vidu dnevnika i po SOL-ima (tj. marsovskim danima), našega glavnoga junaka astronauta Marka Watneya, jedinog iz misije Ares 3, koji uslijed pješčane oluje, ostaje sam na Marsu. Misije Ares 1 i Ares 2 su uspješno obavljene i završene, a njihove posade proglašene junacima.  Misija Ares 3 je umjesto 60 dnevnog trajanja, kako je ispočetka isplanirano, završila nakon samo šest dana, kada naš junak, započinje novi život na Marsu.  Mark je ispočetka teški pesimista, i bez imalo vjere u preživljavanje:

„Da se zna…nisam poginuo šestog sola. Ostatak posade je sigurno mislio da jesam, i ne mogu ih kriviti zbog toga. Možda će proglasiti Dan žalosti u znak sjećanja na mene, a na mojoj stranici na Wikipediji pisaće ‘Mark Watney je jedini čovjek koji je umro na Marsu’.“

Međutim, kako cjelokupna misija na Marsu, uključujući misije za transport opreme, traje oko tri godine, Mark polako počinje da shvata da, zahvaljujući činjenici što je sva potrebna oprema već bila na Marsu, ima šansi da preživi. Jednostavnim rječnikom i još jednostavnijim rečenicama, Mark nama čitateljima objašnjava kako općenito izgleda svemirska misija na Mars: „U Zemljinu orbitu smo ušli na uobičajen način, običnim brodom, a tamo nas je čekao Hermes. Sve misije Ares koriste Hermes za prevoz do Marsa i natrag. To je ogroman i vrlo skup brod, tako da je NASA napravila samo jedan. Pošto smo se ukrcali na Hermes, četiri dodatne misije bez posade, dostavile su nam gorivo i zalihe, dok smo se mi pripremali za put. Kada je sve bilo spremno, zaputili smo se ka Marsu…Zatim smo se VSM-om(vozilom za slijetanje na Mars) spustili na površinu planete. VSM  je u suštini velika konzerva, na koju je prikačeno nekoliko manjih potisnika i padobrana. Njegova jedina svrha je da preveze šestero ljudi od Marsove orbite do površine planete, tako da svih šestero putnika prežive let…Najvažniji dio unaprijed poslane opreme bio je, naravno, VPM . Vozilo za polijetanje sa Marsa. Njime smo se vraćali na Hermes po okončanju ekspedicije na površini Marsa…Naravno, sve vrijeme smo bili na vezi sa Hjustonom, i ako bi se dogodilo bilo šta nepredviđeno, mi bismo proletjeli pored Marsa i vratili se na Zemlju bez prizemljavanja.“

Mark na Marsu otkriva da nema VPM i shvata da se ostatak posade prevezao njime do Hermesa. Također, shvata da zalihe hrane neće trajati dugo, i da će se sam morati pobrinuti za barem tri stvari: hranu, vodu i kisik. Kako je naš junak i botaničar i strojarski inženjer, ideje o sadnji krompira, graška i graha, o pravljenju vode, đubriva, i sl. počinju mu polako navirati jedna za drugom:“ Moram da proizvedem kalorije. I moram ih imati dovoljno za četiri godine. Računam, ako me ne spasi Ares 4, gotov sam u svakom slučaju. Tako da mi je to cilj: preživjeti četiri godine.“

Uspijeva javiti NASI da je živ, i dok se na svoj simpatičan način bori sa svakodnevnim problemima svoga novoga života na Marsu, stručnjaci iz NASE pokreću njegovu spasilačku misiju.

U svijetlu prošlogodišnje nizozemske potrage za budućim stanovnicima Marsa, ova knjiga otvara neke interesantne poglede na probleme života na Marsu. Ujedno nam daje uvid u ljudsku snalažljivost, koju čak ni ogromna razdaljina, niti neprijateljski uvjeti ne mogu umanjiti. Ljudski rod je desetinama tisuća godina pronalazio načine da savlada svekolike životne prepreke. I opstajao. Stoga i ova knjiga, koja je namijenjena svim generacijama, slavi sposobnost ljudskog roda da se prilagodi svim teškoćama.

Marsovac

Drugi o knjizi:

„Oštroumna, duhovita i napeta priča, s pravom mjerom štreberskog entuzijazma.“-Kirkus Review

„Briljantno…himna ljudskoj pronicljivosti (i) najautentičniji, najuzbudljiviji znanstvenofantastični roman zadnjih godina.“- Wall Street Journal

„Kada vam dvoje ljudi koji se ne poznaju preporuče istu knjigu, nema sumnje da na nju treba obratiti pažnju…Sjajna knjiga, vrhunska u svom žanru…“- New York Times

„Napeta od početka do kraja, priča u kojoj se nije potkralo ni jedno jedino zrnce neuvjerljivosti. Nemoguće je oteti se utisku da bi ono što je opisano u Marsovcu, moglo uistinu da se desi.“-Patric Lee, autor Bjegunca, bestsellera New York Timesa

O autoru: Andy Weir, inženjer softweara i zaljubljenik u svemir, interplanetarne putanje i orbitalnu mehaniku, 2009.godine odlučuje napisati uvjerljivu znanstveno-fantastičnu priču, potkrijepljenu znanstvenim činjenicama. 2012. nakon što su ga mnoge nakladničke kuće odbile, Weir stavlja svoj znanstveno-fantastični prvijenac besplatno na svoj web portal, a potom čitanje Marsovca biva omogućeno i s Amazonovog e-čitača Kindle-a za samo 99 US centi. Marsovac dospijeva na top-liste s 35.000 prodanih kopija za tri mjeseca. Početkom 2013., nakladnik audio-knjiga Podium publishing otkupljuje prava za audio-verziju Marsovca, i Weir potpisuje ugovor sa nakladničkom kućom Crown. Knjiga Marsovac je objavljena u veljači 2014.godine. U kolovozu iste godine, autor potvrđuje da će filmski studio 20th Century Fox,  snimiti film po ovoj knjizi. Predprodukcija filma Marsovac u režiji Ridliya Scotta, s Mattom Damonom u ulozi Marka watneya počela je 4 rujna 2014, a svjetska premijera je najavljena za 25. studeni 2015. godine.

Nakladnik: TKD Šahinpašić, Sarajevo, http://www.btcsahinpasic.ba